Ватикан
The Vatican
На карте мира
Map
май 2002
May, 2002
В Ватикан шириной в пять человек стоит под дождем двухкилометровая очередь желающих отдать по 10 евро за вход. Эту очередь надо смело обходить и идти сразу ко входу. Никто не кричит: «Молодой человек, вы тут не стояли!» Кто в булочной и в молочном пол-жизни в очереди не стоял, пусть к папе постоит, не развалится.
There’s a two kilometre-long five deep queue of people standing in the rain. They’re willing to pay 10 euros just to get in to the Vatican. I strongly suggest you march right past the line and go directly to the entrance. No one yells out: “Hey, mister, no cutting!” People who haven’t spent the better part of their lives in a queue for bread or milk can put up with a little bit of queuing to see the pope.
Внутри Ватикан похож местами на Версаль, местами на тюрьму.
Some bits inside the Vatican look like Versailles, others like a prison.
Священная парковка.
Sacred parking lot.
Все музеи мира я видал в гробу, и хожу выборочно только в самые интересные из них. В Ватикане я шел к Сикстинской капелле, но так сразу к ней не подпускают надо пройти сначала пятнадцать залов. Внутри зал за залом тебя несет поток народа.
I couldn’t care less about any of the world’s museums. I’m selective and only visit the most interesting ones. I went to the Vatican to see the Sistine Chapel, but don’t let you make a beeline for it — first you have to walk through fifteen different rooms. The crowd carries you through them, one after the other.
Сама капелла мрачная, похожа на станцию метро без посадочных платформ. Потолок там рисовал Микеланджело, который не поскупился на трехмерку (по соображениям того времени) колонны дорисовывал, сажал на них людей. Стены сделаны бригадой из 20 дизайнеров того времени, которые забыли договориться между собой и врисовывали на голубом небесном фоне каждый своих персонажей на облаках. Получился такой бульон с гренками.
The chapel itself is gloomy and resembles a metro statin without any passenger platforms. Michelangelo did the ceiling. He certainly didn’t skimp on the 3D imagery (or rather, what was considered 3D imagery at the time) — completing drawings of columns and placing people atop them. A brigade of 20 designers, his contemporaries, did the walls. However, they forgot to coordinate, so everyone just drew their own chosen characters sitting on clouds against a sky-blue background. The end result looks like a soup full of croutons.
|