Чили. Часть I. СантьягоChile. Part I. SantiagoНа карте мира Map30 декабря 2006 10 января 2007 December 30, 2006 January 10, 2007 В чилийских гостиницах нельзя курить. По крайней мере везде, где я останавливался, предлагалось подымить на улице. Швейцар, стараясь, чтобы никто его не застал за неблагопристойным занятием, кидает газеты на мостовую, чтобы прикрыть утреннюю кучу перед входом в отель. Smoking is prohibited in Chilean hotels. At least in the ones where I stayed you had to step outside to light up. The porter is throwing newspapers onto the pavement, covering the butts he’s amassed this morning in front of the hotel entrance in an attempt not to be caught in the unseemly act of smoking. СантьягоSantiagoНа карте мира Map
В Сантьяго почти все улицы односторонние. На домах нет уличных указателей, зато на каждом перекрестке есть столб с названием улицы, номерами домов и указанием направления движения. Almost all of the streets in Santiago are one-way. There are no street name signs on buildings, but there is a pole at every intersection indicating the street name, house numbers, and the direction of the flow of traffic. Зато почти на каждом здании написано, кто его архитектор и инженер. The names of the architect and the engineer are written on almost every building. Впрочем, архитектура в городе невыразительная. Зато везде понатыканы памятники (преимущественно бюсты в скверах). Некоторые места напоминают милые европейские уголки. Having said that, the city’s architecture is fairly listless. On the bright side, they’ve stuck in monuments all over the place (mainly busts in city squares). Some places are reminiscent of pleasant corners of Europe.
Телефонные будки The phone boxes are like the ones you might see in a European resort town. Cветофоры попадаются французские, такие последний раз встречал в Ренне. From time to time you can spot French traffic lights. The last time I came across these was in Rennes. Главная городская проблема автобусы. Покойный Пиночет в свое время сделал на них отдельную ставку. Ради них он даже разобрал все железные дороги, включая трамвайные пути, от которых до сих пор в некоторых местах Сантьяго остались рельсы пунктиром. Автобусов развелось столько, что на всех основных улицах им отводится ровно половина дороги. Две полосы автомобилям, две полосы автобусам. Разделитель высотой с бордюрный камень. The main issue in Santiago is the buses. The late Pinochet bet big on buses. To make way for the buses he went so far as to dismantle all of the railways, including the tramway tracks, dashed line sections of which can still be seen in some parts of Santiago. Buses have proliferated to the point that they’ve been allocated exactly half of the road on all of the main streets. Two lanes for cars; two lanes for buses. Traffic lane separator the height of a kerbstone. По этим выделенным полосам ездят и такси, но автобусов тут просто нереально много. Причем водят они так же нагло и безобразно, как у нас водители «Волг». И еще я никогда не видел, чтобы автобус проезжал на полной скорости на красный. Тут это в порядке вещей. Ждущий на остановке человек должен поднять руку, чтобы нужный ему маршрут остановился, иначе мимо проедет. Остановки похожи на кардиограмму. Taxis also use the marked bus lanes. Be that as it may, the number of buses is truly staggering. What’s more is, the bus drivers are just as arrogant and reckless as “Volga” drivers are in Russia. Never before have I seen a bus run a red light at full speed. Here it’s nothing out of the ordinary. When you’re waiting at the bus stop you have to flag down the bus number you’re after to get it to come to a halt, otherwise it’ll drive right past. The bus stops look like an ECG.
Метро ( The metro (somehow, it makes you think of the one in Cairo) is clean, fast, and convenient, yet out of habit people ride it less than they do the buses. Интересно организован выход надо пройти через две створки, открывающиеся только наружу. Трудно ли войти через эти створки, проверять не стал, но на вид не трудно. It’s interesting how this exit works: you have to go through two paddle gates, which only open outwards. I didn’t actually test whether it’s difficult to enter through these same games, but it certainly doesn’t look very hard. Сантьяго расположен среди холмогор, препятствующих проветриванию автобусного угара, поэтому в центре живут те, кому не хватило денег переехать в богатые продуваемые районы. Santiago is encircled by hills and mountains, which prevent the airing out of the carbon monoxide fumes emitted by the buses. That’s why the city centre is populated by people who can’t afford to move to the rich neighbourhoods, where the air circulates. Над городом возвышается богоматерь с лесенкой на спине. The virgin Mary, a ladder on her back, rises up above the city. Я думал, что Чили типичная страна третьего мира, а оказалось, что все тут хорошо, как в ЮАР, примерно. I thought that Chile was a typical third world country, but it turns out that it’s actually doing pretty well for itself, on par with the likes of South Africa. По крайней мере, тут тоже есть свой собственный знак, запрещающий остановку. At the very least you can say that they also have their own no parking sign. |
december
|
december
|
december–january 2007
Chile. I. Santiago
← Ctrl →
|
december–january
|
december–january
|
© 19952024 Артемий Лебедев © 19952024 Artemy Lebedev |